De drie reacties op mijn artikel in Het Parool van 2 mei waren fel en ik verwijs in dit stuk naar deze drie (‘Neem de klagende inwoners serieus’ – Amsterdam – PAROOL). Ik heb nog twee kritische bedenkingen gehad per mail. Maar verder was het aantal positieve reacties (gelukkig) groter. De meeste vonden het een inhoudelijk goed en genuanceerd stuk.
De reacties op mijn recente artikel in de krant over de drukte doen stof opwaaien. Dat is mooi want uitsluitend door met elkaar in dialoog te blijven of juist de discussie aan te gaan, kunnen we tot gezamenlijke oplossingen komen.
Zowel in Het Parool alsook op het web zijn er reacties geweest en ook persoonlijk heb ik reacties ontvangen. Kritische, constructieve maar ook reacties die mij mijn wenkbrauwen hebben doen fronsen. Reacties zijn natuurlijk een manier om uit te drukken dat je het met iemand niet eens bent. Of debat en discussie op te starten. Dat was ook precies mijn bedoeling, kijken of we de problemen van meer kanten kunnen belichten en oplossingen kunnen zoeken.
Steeds vaker hoor je dat Rotterdam alle hippe lijstjes aanvoert en absoluut bezocht moet worden! En de stad voegt daar deze week weer een reden aan toe: een metershoge trap bij het CS (lees hier het artikel met mijn reactie op de trap AD 23-05-2016).
Hoe leuk kan je het maken? En wat zijn de steden in Nederland goed bezig. Twee weken geleden zei ik al iets over Eindhoven (http://www.aloaconsultancy.nl/2016/05/11/kampioensfeestje-positief-effect-stad), deze week was Rotterdam aan de beurt.
Belt het Eindhovens Dagblad me om te vragen of het kampioenschap van PSV en vooral het feestje dat de stad daarvoor organiseert, goed is vanuit citymarketing perspectief (zie ED 10-05-2016).
Tja, wat zal ik daar nu op zeggen? Ik behoor waarschijnlijk tot een van de weinigen die nog nooit zo’n feestje heeft bijgewoond of zelfs heeft willen bijwonen. Bij een bezoekje aan Arena topman Markerink heb ik mezelf onsterfelijk belachelijk gemaakt door het noemen van een naam van een oud voetbalicoon die ik dacht te hebben gepasseerd toen het eerst elftal de catacomben na een training weer binnenliep. Het icoon was al jaren met voetbalpensioen. Echt, ik heb nul verstand van voetbal. Maar daarvoor belden ze ook niet.
Wat draagt het kampioenschap bij aan de stad? Wat levert het op aan pecunia, ofwel in keiharde pegels?
Op 23 april vond de feestelijke afsluiting van 15 jaar Samsara plaats. Hoogtepunt van de dag was de benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau van Annelie Hendriks. Zij is degene die Stichting Samsara heeft opgezet. Samen met haar overleden man Manus Brinkman en Ratana Kheuanka hebben zij talloze projecten in de provincie Mae Hong Son, in het grensgebied tussen Thailand en Myanmar ondernomen. Stichting Samsara faciliteerde de bouw van onder meer slaapzalen, keukens en waterinstallaties. Hierdoor konden kinderen van de hilltribes zoals de Karen en Hmong naar school. Iets dat hiervoor veelal slechts gebeurde als men in een dorpje woonde met een school. Anders was het vaak te ver lopen van en naar school, iets wat vooral in de regentijd bijna onmogelijk was.
Alleen maar klagen over drukte helpt niet
Wekelijks, nee dagelijks klagen we over de drukte in de stad. Dat er problemen zijn valt niet te ontkennen. Echter, de klagers hebben de overhand, of in ieder geval roeren zij zich het meest en krijgen zij het vaakst het podium. Dat geldt zeker ook voor de artikelen in Het Parool.
Als gezegd, er zijn zeker knelpunten. Het benoemen van de problemen is belangrijk. Het zou daarbij overigens geen kwaad kunnen om deze wat nader te specificeren qua tijd, plek en soort probleem. Want niet overal (in het centrum) is het crisis.
Wat is het verschil tussen een dienst en een product? En doet het er eigenlijk wel toe of er een verschil is? Kijkend naar de customer journey of de synoniemen guest journey, client journey, buyer journey (zie kennisbank: customer journey), is duidelijk dat de interactie van de klant of gast bij dienstverlening een andere is dan wanner er een product gekocht wordt. Niet belangrijker of minder belangrijk, eenvoudigweg anders.
Het hebben en vooral het houden van USP’s is steeds moeilijker voor aanbieders van producten en diensten. Een uniek kenmerk van een product is in de huidige technologische wereld snel na te maken. Productkenmerken zijn harde of tastbare kenmerken zoals kleur, vorm, (te behalen) snelheid, hoeveelheid, prijs, e.d.. Zachte of ontastbare kenmerken liggen meer in zaken die men ervaart zoals kwaliteit, gastvrijheid, authenticiteit e.d. Het zijn omschrijvingen van kenmerken die de gebruiker of gebruikers zelf geeft of geven aan een product of dienst.
OP 13 april ’16 zat ik bij een bijeenkomst – RURI, routes to urban research and innovation – georganiseerd door een aantal publieke organisaties waaronder de rijksoverheid, NWO en Platform31. Aanwezigen waren buiten vertegenwoordigers van de organiserende partijen, mensen uit het commerciële bedrijfsleven en vertegenwoordigers uit het hoger onderwijs.
De vraag van de organisatie luidde: hoe komen wij met andere organisaties buiten ons eigen netwerk in contact zodat we in een breder netwerk opbouwen en dit probleem beter kunnen aanpakken?
Voor velen is er niet of nauwelijks verschil tussen city- en destinatiemarketing. Toch bestaat er wel degelijk een verschil.
Onder citymarketing versta ik “een langetermijnproces bestaande uit verschillende, onderling samenhangende activiteiten gericht op het aantrekken en behouden van specifieke doelgroepen voor de stad.” (Lombarts, 2007).