Waarom citymarketing Arnhem? Citymarketing is de laatste jaren populair geworden. Iedereen kent inmiddels ‘Er gaat niets boven Groningen’. Amsterdam, Den Haag en Rotterdam behoorden bij de koplopers die met citymarketing begonnen. Vele andere steden overwegen of zijn al bezig om citymarketing op te zetten. Zo ook Arnhem.
De lezing over nut en noodzaak van cultuur, recreatie en toerisme in en voor Arnhem kijkt vanuit breder perspectief ofwel city marketing perspectief. Ofwel wat maakt een stad aantrekkelijk om er te wonen, werken, recreëren. Sommigen voegen daar nog aan toe studeren of investeren. Met name het eerste studeren is wel van belang om extra te noemen zoals later nog duidelijk wordt.
Wat maakt in zijn algemeenheid dat een stad leegloopt? Of juist mensen aantrekt en vasthoudt?
Een stad moet simpelweg haar basis de fundamenten op orde hebben. Dat wil zeggen infrastructuur en openbaar vervoer moeten goed geregeld zijn. Er moet een ruim en kwalitatief zorg aanbod zijn. En vanzelfsprekend moet er een divers aanbod aan opleidingen en scholen zijn. Het is echter niet deze basis die maakt dat een stad aantrekkelijk is om te wonen.
Dat zijn de architectuur, de ruimtelijke ordening, de monumenten, parken, winkelstraten. Het is een complex aan activiteiten en faciliteiten die van belang zijn. En daarbij gaat het ook om wat er in de nabijheid aan aanbod is en hoe dat aanbod wordt gewaardeerd ten opzichte van het eigen aanbod.
Als citymarketing expert heb ik een aantal aspecten doorgenomen en afgezet ten opzichte van Arnhems concurrenten. Ik heb met name stilgestaan bij wat vrijetijdsactiviteiten en faciliteiten doen voor de aantrekkelijkheid van de stad. Daarna heb ik ingezoomd op de economische, sociaal-maatschappelijke en imago aspecten van belang voor Arnhem.