Kick-off bijeenkomst citymarketing in Alphen aan den Rijn

Archeon Avifauna vogelparkvogels bij Avifauna

Alphen aan de Rijn: vogels en Romeinen

Wie kent het mooiste vogelpark van Nederland niet, Avifauna in Alphen? Of anders het themapark Archean waar de (pre)historie weer tot leven komt? Beide attracties behoren tot de belangrijkste van het land. Bovendien liggen ze ook heel centraal, middenin het Groene Hart canons land. Talloze bezoekers komen er, weinigen weten zich echter na afloop iets van Alphen te herinneren.

Hoe komt dat nu? Is het zo slecht toeven in Alphen? Is het een kleine gemeente? Is het slecht bereikbaar? Niets van dit alles. De stad profileert zich simpelweg niet.

De lezing over nut en noodzaak van citymarketing, was voor Alphen aan den Rijn de start van het citymarketing proces. Als altijd kwam daar weer te sprake dat:

1. citymarketing betekent keuzes maken om te kunnen focussen

2. je dicht bij jezelf moet blijven: idealiter liggen identiteit en imago dicht bij elkaar

3. citymarketing alleen succesvol kan zijn wanneer het breed gedragen wordt: draagvlak dus!

Waarom wil elke stad citymarketing? is dat nuttig en waar leidt het toe? En bovenal: wat moet je er voor doen om een goed citymarketing-beleid op te zetten en uit te voren, wat heb je nodig, wat kost het en wanneer zie je resultaat?

 

Citymarketing deskundige Angelique Lombarts

Neemt haar publiek in een snel tempo mee door de eerste beginselen en do’s en don’ts van citymarketing, staat daarbij stil wat het kan betekenen voor een gemeente en wat het kost. Want ja, het kost iets: kosten gaan voor de baat. Ook sta ik stil bij het feit dat citymarketing nuttig moet zijn en het dat niet voor elke gemeente is. Een boodschap die niet iedereen wil horen! Dat was niet het geval in Alphen aan den rijn waar citymarketing in de etalage kan zetten wat deze veelzijdige stad allemaal te beiden heeft.

Lees hier het artikel dat naar aanleiding van mijn lezing verscheen in de plaatselijke pers.