In 2003 schonk staatssecretaris Van Gennip voor ’t eerst aandacht aan de Nederlandse congresindustrie in de Vernieuwde Toeristische Agenda. Het belang van de congresindustrie voor Nederland staat inmiddels onomstotelijk vast. Voor het land en voor de diverse steden. Diverse statistieken tonen aan hoeveel (internationale) congressen er het afgelopen jaar geweest zijn, wat deze direct en indirect hebben opgebracht aan inkomsten en aan arbeidsplekken. Het aantal steden dat congressen als een belangrijke toeristische motor zien, neemt toe blijkt uit de groeiende aandacht voor congrespromotie bureaus of afdelingen in diverse steden. En steeds vaker nemen ook citymarketeers congressen mee in hun marketing strategie.
Congres by Design organiseert sinds 2012 expertmeetings met diverse stakeholders uit de congresindustrie. Telkens staat een voor de industrie belangrijk thema centraal. Het eerste jaar waren de congresdestinatie promotie bureaus aanwezig. Thema was samenwerking. Niet concurreren, maar samenwerking maakt de Nederlandse congresindustrie sterker. Natuurlijk heerst er onderling concurrentie. Wie wil nu niet dat mooie spraakmakende congres binnen haar stadsgrenzen halen. Echter juist de gezamenlijke promotie van de congressector maakt ons land een aantrekkelijke partners voor veel congresorganisatoren.
Het tweede jaar waren er ook congresorganisatoren uitgenodigd. Maatwerk was het centrale thema. De organisatoren gaven aan wat hen helpt tijde organisatie van hun congressen. En wat beter kan en moet. De aanwezige expertise in de sector helpt hen om succesvolle congressen neer te zetten.
Het derde jaar stond in het teken van de snelle veranderingen in de markt. Mobiele toepassingen, meer technologische oplossingen maar ook het feit dat congresdeelnemers veel vaker zelf hun accommodatie regelen buiten de congresorganisatie om. Hoe kunnen congresdestinaties en -organisatoren hier het beste invulling aan geven? Drie experts die hun sporen met de organisatie van congressen hebben verdiend gingen in discussie met de aanbodkant van de congresindustrie.
Het vierde jaar laat zien dat de ontwikkelingen impact hebben op de congresindustrie. Producten en diensten zijn snel te kopiëren. De concurrentie verhardt, er dienen zich nieuwe verdien-modellen aan, andere steden en landen zijn gemakkelijker te bereiken, dit zijn slecht een paar aspecten waarmee de Nederlandse congresindustrie zich geconfronteerd ziet. Een stevige discussie over hoe hiermee o te gaan en welke antwoorden te bieden vormden dit vierde jaar de kern van de discussie.
Als discussieleider bij ik jaarlijks betrokken bij de organisatie. Met mijn ervaring in de congressector als voormalig commercieel directeur van het World Forum & CLC-Vecta en als oud voorzitter van MPI maken dat ik:
Het vooraf meedenken over opzet, uitnodigingsbeleid en uitvoering van deze expertmeetings; mijn ervaring en tevens onafhankelijke en kritische blik waarmee ik de sprekers kan bejegenen; het vlekkeloos aan elkaar knopen van de verschillende aspecten van de jaarlijkse expertmeeting. Het zijn allemaal ingrediënten waardoor deze expertmeetings jaarlijks gelaagd zijn.
In Meeting Magazine verschenen de artikelen over de jaarlijkse expert-discussies: 2012; 2013; 2014; 2015